Thursday, August 26, 2010

Timeless Spell

Bangun pada pagi ni kepala aq rasa berat, mata masih lagi ngantuk. Nak je tarik selimut and sambung blik “kroih kroih” tapi cannot la. Keje syg, u need to wake up and struggle balik. Mood ari ni pun aku tak leh nak kata ceria ke tidak. Bercampur aduk. Penat, banyak benda nak pikir. Macam2 aku pikir, lau boleh post mortem or scan otak aku nih, bleh nampak betapa heavy nye traffic flow samp nak jammed. Semua minta perhatian utk difikirkan. Apa yang aku pikirkan? Tak boleh nak dinyatakan denga perkataan dah, macam2 ada. Antaranya, ari ni kena wat photocopy for submission, at the same time kena followed up old issue nape customer aku tak download lagi mistake dia ni. Otak aku dah semak tengok pending2 issue dat required attention to be solved. Belum lagi kira yang latest download memerlukan kecekapan yang tinggi utk disiapkan pada hari ni juga.. Dalam masa sama, otak aku sempat gak berfikir ape tajuk research proposal yang nak aku siapkan.

Dari tadi kelopak mata kanan aku asyik berkerdip2 la. Dari semalam lagi. Kenapa ye? Jap aku nak gain info. Ini yang aku jumpa:

Haram mengatakan sesuatu itu adalah alamat/petanda. Doa Rasulullah s.a.w: "Ya Allah, tidak adalah sebarang petanda, tetapi yang ada ialah pergantungan kepada-Mu, tiadalah yang baik selain kebaikan dari-Mu, dan tidak ada yang layak disembah melainkan-Mu." (Allahumma laa toira illa toiruka wa laa khaira illa khairuka wa laa ilaha ghairuka) (Ahmad 2/20, ibn as-sunni #292, al-ahadith as-sahihah #1065) Doa ini dibaca apabila kita terfikir bahawa sesuatu yg terjadi itu adalah alamat/petanda kepada sesuatu kebaikan/keburukan, terutamanya yg boleh mempengaruhi kita membuat sesuatu tindakan. Dengan doa ini kita menolak semua kepercayaan ini, dan hanya bergantung kepada Allah. Doa ini juga mengeluarkan kita daripada jatuh ke dalam syirik meletakkan kepercayaan kepada sesuatu petanda lebih daripada pengharapan kepada Allah.

Aku rasa ini jawapan yang paling bagus daripada fikir yang mengarut2. Dapat alamat elok la, tak elok la and bagai. Hoh, bila aku jumpa je info ni, mata kanan aku yang berkerdip2 dah stop.. Good la. Boleh aku concentrate kerja lak.

Hari ini ialah hari Khamis yang bertarikh 26/8/2010 dan aku menaip ni pada pukul 8.26am. Besok birthday WuQue (once to be my bestfriend). Apa khabar agaknya dia skrg? Bahgia ke tak dgn hubby nya tuh? Aku nak wish birthday dia, walopun kitorang ada issue yang tak solved agi. She just disappeared. “WuQue, Yuer pun tak sangka persahabatan kita selama 10thn boleh end up mcm ni. Tah ape lah konflik kita. Apa yang jadi duri dalam daging spjg persahabatan kita. Walopun sblm ni bkn kita tak pernah ade silly fight tpi to end up this long time friendship mcm tak worth it dgn apa yang kita lalui selama ni. WuQue, hope u always be happy wherever you are. Happy Birthday, dear friend”

Termenung aku seketika sambil berfikir (berfikir lagi). Hmm, guess no more to write about. Sbb jap agi aku nak siapkan kerja. Chow for a while.

No comments: